Alla inlägg den 18 oktober 2012

Av Sandra Jämtfjäll - 18 oktober 2012 11:05

Det slår mig varje morgon hur vackert det är nu, att gå till dagis är en fröjd (när vi kommer iväg i tid och slipper stressa) idag pratade vi om kärlek sonen och jag. det började i en disskusion om höger och vänster gick via mammas ring till kärlek och vilka kompisar han tyckte om. Observerade en tanke som kom till mig i dikussionen när vi pratade om förlovning så sa jag att när du blir stor och hittar en flicka eller pojke som du vill vara tillsammans med alltid så kan ni byta ringar (det kändes så fel att bara säga/tänka att han kan bli kär i en flicka). Det var så naturligt att tänka öppet att jag blev glad över m in egen öppenhet.   


Till dagens sadhana så provade jag att först att titta på osho på you-tube och hittade korta klipp på ett par minuter som hette meditation minutes lyssnade/tittade på två innan jag mediterade 5min med musik i bakgrunden. Efter det kändes som om jag var utanför min egenkropp. I korta stunder känner jag mig helt i nuet och tanken är tyst det ä'r så skönt.


Fokuserade på ben, vridningar, bakåtböjningar. La in eldandning i malasana och band ihop de stående positionerna så att jag vred 180 på mattan. Jag kommer att använda det flödet som en klass i nästa vecka. Kommer "döpa" den till stand tall med fokus på hållning och led ord PROUD. Svettigt och starkt flöde. Landade en stund i(min favvo att säga på sanskrit pose) suppta badda konasana och universal twist och shavasana.


Börjar känna en föränding i kroppen, jag har blivit starkare och kläderna sitter mycket lösare. Trots att jag gör asanas varje dag så känner jag mig inte trött i kroppen jag känner inte ett behov av en vila dag som jag gör när jag tränar annat och ändå har det hänt saker på denna korta stund.


Igår la gymmet ut annons om Yoga PT och jag fick direkt frågor om det. Hoppas hoppas att det finns intresse så att jag kan få börja jobba med det snart.


Trodde inte att man kunde förälska sig mer i yoga och livet än jag redan gjort.


Namasté

Av Sandra Jämtfjäll - 18 oktober 2012 10:52

Skriver om igår för det var fullt ös igår så jag prioterade bort skrivandet för görandet och varandet.

Nu känner jag att jag för varje dag kommer mer och mer in i filosofin och att vara i nuet. När jag ser mig själv från andras perspektiv inser jag att jag som alltid varit en "naturvetar" nu kan anses som ganska flummig :)


Igår bjöd jag in finaste för att öva massage så det hanns inte med någon yoga alls medan E sov och O var på dagis. Eftersom det var onsdag så innebar det både yoga och vattengympa på kvällen. Var hemma vid 21.30 så det blev sen sadhana, men jag gjorde det.


Jag tycker det är svårare att meditera på kvällen, det finns så mycket som vill bli bearbetat, och när sambon städar i köket så är det en stor utmaning att inte resa mig och hjälpa honom eller inte få dåligt samvete för att jag borde hjälpa. En övning i att ta min tid så att jag mår bra. Lite som syrgasmasken på ett flygplan.


Tänkte bara köra ett par solhälsningar men det blev mer kroppen ville flöda pulsera och vrida, öppna höfterna så det fick den. det slutade i ca 1timmes praktisering med både inversioner och bakåtböjningar och djupa vridningar.

Fick med både kapalabati och 5 min i shavasana


Sen hur trött som helst avslutade jag dagen på spikmattan med senaste nummret av Nära, så nu ska vi testa rawfood frukost.


Namasté

Ovido - Quiz & Flashcards