Alla inlägg den 6 oktober 2012

Av Sandra Jämtfjäll - 6 oktober 2012 20:00

Jag njuter av att ha det nystädat hemma, att tassa barfota i köket utan att få en massa smulor under fötterna, de första 10 minuterna efter vi dammsugit ;)


Pga den fysiska och psykiska tröttheten igår valde jag att sätta klockan på 5.45 för att repa genom den nya Balance korregrafin som skulle sitta idag på morgonen. Hade ju inte kört på 14dar eftersom jag var i stockholm. Det gick bra, känner även när jag instruerar att något har hänt med min självkänsla, till det bättre.


Efter dans med sonen på Funky kidz, lunch på stan och sen Maxi. Väl hemma städade vi hela huset och gjorde mys middag, vi konstaterade att senast vi åt middag hemma alla 4 var 23/9. Så man kan ju säga att tiden är min skugga. Det är svårt att be om mer egentid när det vi behöver är tid tillsammans.


Längtade efter doften av rökelse så när jag väl satte mig ner för att meditera i mitt nystädade hus doftade det av rökelse och feng shui aromatiska oljer (för rening). Det rena hemmet känns symboliskt för vad jag känner inom mig. Jag har alltid försökt hitta sätt att få kontroll på mina tankar och känslor antingen genom mat eller ett överdrivet plockande och städande. Men nu känner jag att jag genom min egen dagliga yoga faktiskt har hittat ett sätt att "städa" inombords och det är fantastiskt.

                                                  

                                                                       


Jag håller fast vid Baron meditationen, allt för rädd att jag ska ge upp om jag försöker mig på en längre, jag vill meditera varje dag för jag mår så bra.

Dagens pranayama blev ujjay och kappalabati som funkade riktigt fint idag ialla fall de 10första andetagen.

Flödade katt-ko, ardo mukha svanasana-plankasana, lunge med pulsering, trasdockan, klassiska solhälsningar 1 solhälsning B + trikonasana parsvatrikonansan, eka pada rajakapotasana

Delfinen, pincha mayurasana mot väggen, sirsanana mot vägg, balasana, urhda dhanurasana, sarvangasana, halasana, supta baddha konasana, universal twist och shavasana.


Allt tog ca 45 min. Men efter totalt 1,45 Body Balance på morgonen så känns det helt ok. Jag föredrar att yoga på morgonen och planerar att gå upp tidigare imorn och hoppas att barnen sover lite längre imorn.


Namasté

Av Sandra Jämtfjäll - 6 oktober 2012 07:01

 Dessa två dagar har varit så upp och ner. I torsadags fick vi besök av finaste som var så ledsen. Sen fika med en alldeles ny människa för att sen åka vidare till gamla barndomsvännen i Finnåker och ytterligare en bäbis. Delade ut mycket kärlek och speciellt till finaste, mitt hjärta värker när hon inte är där hon vill. Jag känner hur hela hon vibberar, men jag tyckte mig se lite hopp innan vi skildes åt.  


Så efter 6 h i bil var vi framme mitt i natten, upp tidigt för att närvara på begravningen för min systers svärfar som gick bort alldelse för tidigt och väldigt plötsligt. Min svåger har en stor familj med många syskonbarn och mycket kärlek även förbi den närmaste familjegränsen, även nu håller det på att brista för mig när jag tänker på min sorg att Kenneth är borta men framförallt den sorg som var fysisk hos min syster och svåger. Det är svårt att säga nåt som hjälper men har sen den 16/9 skickat extra tankar, kärlek och ljus till David och hans familj. Efter begravningen var det 6 timmar hem igen, vi var alla helt fysiskt och psykiskt utmattade. När vi kom hem vid 21.30 stupade jag i säng.


Det blev varken asanas, meditation eller medveten pranayama. Men en lång stund i shavasana ;)

Men jag har delat den styrka och kärlek som jag har att ge osjälviskt till en familj i stor sorg.

Det var en ljus och fin begravning i en vacker kyrka mycket tårar, kärlek, skratt och sorg.

Men framförallt KÄRLEK

Det får vara så.

Ovido - Quiz & Flashcards