Direktlänk till inlägg 30 juli 2013

Mindfullness på nätet

Av Sandra Jämtfjäll - 30 juli 2013 12:09

De senaste veckorna har jag varit rätt nere, socker konsumtionen har varit på topp och det jag läst på sociala medier har liksom sparkat på mig. Jag vet att det är mina tolkningar och att det egentligen är en reflektion av vad jag tänker. Men trots att jag vet det så påverkar det mig...


Jag har funderat fram och tillbaka och resonerat varför jag använder Facebook och Instagram.

Det är ett bra sätt att hålla sig uppdaterad med gamla vänner- öh ja men de vänner som jag saknar från förr gör inga regelbundna uppdateringar det är stor grejer som bröllop och barn och nu är det liksom inte så många sådana händelser kvar.


Mycket av det som jag läser gör mig upprörd eller avundsjuk. Varför skriver jag på FB, om jag lägger ut att vi varit i blåbärskogen så är det för att jag vill göra folk avundsjuka eller att de ska tycka något om det, men varför är der viktigt för mig? Blir det inte riktigt om jag inte delar det på FB? Någon klok människa skrev (på FB) att vackra, härliga saker blir bättre av att dela med sig, men jag hade ju folk att dela det med. Jag var där med de finaste på jorden (i mina ögon) och bara för att jag tycker att de är urgulliga med blåbär runt hela ansiktet tycker ju inte nån annan det (möjligen mormor då...)

Min ursäkt har varit alla dessa sidor med citat och fina ord som jag gillat som dyker upp varje dag, men dem kan jag ju samla på ändå. Men nu tänker jag utse Augusti som FB fri månad, jag tjuvstartar idag. Jag tänker inte gå ut och skriva det på min status för jag gör det för mig, för att jag ska vara mer närvarande i NUet, njuta av vad JAG gillar inte vad jag tror att nån annan skulle gilla på FB.


I Augusti jobbar jag med mina tankar att gå från att idag går vi ut och njuter av att plocka blåbär i regnet och lyssnar på P1 sen kaffe och fisksoppa för att det ser bra ut som status.

I Augusti vill jag ändra tankegångarna till att idag plockar vi blåbär för att det är mysigt och att vara ute i skogen, när det regnar luktar så gott och låter så gott för mig och mina barn inte för att ala andra ska veta.


Mindfullness/yoga Augusti.


Har laddat ner appen headspace och tänkte prova den också. Tillbaka på banan!!!!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sandra Jämtfjäll - 29 december 2013 22:34

 Det händer saker, det skakar båda här och där och det finns egentligen inte en enda punkt i mitt liv som inte stor i stor förändring.   För ett år sedan gjorde jag en dödsmeditation, en kraftfull meditation som satt många bollar i rullning. Ve...

Av Sandra Jämtfjäll - 15 november 2013 19:17

Jag jobbar varje dag med ett jättebra redskap för förändring men det gäller bara andra... eller?!? Jo jag har använt dem på mig själv så jag vet att det funkar. Vissa betenden som leder till andra är svåra att jobba med själv. Tex min självbild. Hu...

Av Sandra Jämtfjäll - 7 augusti 2013 13:41

Nästa vecka är min sista mamalediga vecka. v. 34 börjar jag jobba heltid, det är jag aldrig gjort. Först fick jag bara en 80% tjänst, sen kom barn 1 då bytte jag jobb till mitt nuvarande med för 50% sen upptill 80% Nu styr jag mina tider själv och ko...

Av Sandra Jämtfjäll - 7 augusti 2013 13:33

Visst är det så att det kommer solsken efter regn och det borde ju inte skapa stress och ångest men idag gör det det. Vi hade bestämt en slappe-dag i pyjamas där vi bara leker och myser men så tittade solen fram och hellt plöstsligt kändes det inte...

Av Sandra Jämtfjäll - 31 juli 2013 21:47

Jag planerade ju en mental rensning i augusti med hjälp av appen headspace take ten och att koppla ner mig från FB. well... Vara borta från FB har redan gett utrymme för att vara i nuet med mina barn, jag känner mig redan starkar i mig. Men det där...

Ovido - Quiz & Flashcards