Alla inlägg den 21 oktober 2012

Av Sandra Jämtfjäll - 21 oktober 2012 11:29

Klockan stod på 6.45 imorse för att jag skulle hinna meditera innan barnen vaknade, så blev det inte riktigt. De gånger jag satt klockan så har båda vaknat jätte tidigt, de brukar sova till 7-7.30 i vanliga fall. Lillan vaknade 3.40 med magknip och var jätteledsen, men det fixade pappa så efter ca 30 min sov vi alla igen. Straxt efter 5 började stora att gny  och vid 6 tiden kom han in till mig i vår säng. Mamma jag behölver bajsa jag vill ha sällskap. Jippi. Alarmet stängdes av och vi turades om att sova fram till 8.


Men världens bästa sambo tog med barnen ut i skogen så jag fick vara ifred med min sadhana idag och verkligen jobba. Meditation, stress och PMS hör inte ihop :( läste om det i power of now, att kvinnor har svårare att vara i nuet när det är dags och det stämmer verkligen på mig... Jag vet att det bara är hormoner men jag kan inte välja ett annat sätt att reagera i alla fall. Kanske ska skaffa fler barn så jag slipper...


Gjorde iaf 10 min av första delen av Nadabrahma och 2 min andra delen sen blev jag så störd av en fluga som prompt skulle promenera på mitt ansikte och i mina handflattor så jag gav upp. Idag bjöd flugan allt för stort mentalt motstånd. Jag kämpar fortfarande med kapalabathi, idag gjorde jag 4 varv så långt ligten räckte. Men jag blev lite snurrig och illamående. Flödade genom Over the moon. Det var så skönt att få ta i. Min intension var att vara stolt över vad jag kan och uppskatta förändringen som har skett sen vi gjorde detta flöde i stockholm. För förändringar har skett, både mentalt och fysiskt, både med styrka, rörlighet och också min vikt. Det är åtminnstone 1 kg mindre att balansera runt på, vilket känns.

Bakasana och parsva bakasana var för 3 veckor sen en utmaning att hitta in i dem, men idag ligger utmaningen i att stanna i mer än 2-3 andetag.

Kämpar med balansen i Navasana, kan det vara kontakten med mina nerder magmuskler tro. Jag känner ju att jag blivit starkare i bålen, det märks ffa när jag kör Body Balance där nuvarande pilates del är super tuff men utan att ha övat balance på två veckor så var jag starkare i den övningen igår än för två veckor sen.


Mentalt har jag blivit mer medveten om hur jag reagerar och vad jag säger. Jag har blivit medveten om när jag är negativ och gnäller men gör det fortfarande men försöker vara mer konstruktiv och faktiskt tänka efter om jag säger nåt för att få till en förändring eller bara för att gnäll. Jag tror att gnäll för gnällets skull är nästan borta ;)

Jag övar på att njuta av nuet även om framtiden är osäker så är nuet fantastiskt. Jag kommer ju inte att vara mammaledig fler gånger (troligtvis).


Hösten är verkligen vacker om man väljer att se det.

Namasté

Ovido - Quiz & Flashcards