Alla inlägg under oktober 2012

Av Sandra Jämtfjäll - 1 oktober 2012 12:11

Min Sadhana dag 1


Redan igår började jag längta efter att få komma tillbaka till mattan, nånting hände i mig under osho-meditationen i helgen nåt jag längtar till och verkligen behöver.

Så min intension med sadhana kommer att landa i  vad jag behöver. Jag behöver lära mig att meditera och släppa taget. Släppa på kontroll och prestation.


Därför kommer jag konstigt nog välja asanas som verkligen utmanar mig och ligger på gränsen till vad jag klarar av, för att vara i känslan av att det är ok att inte klara av allt perfekt. Jag fåpr misslyckas.


Dagens prektisering började med en liten duschritual, jag smorde mig nog (dum då jag halkade runt på mattan sen....) därefter plockade jag upp alla leksaker i vardagsrummet rullade ut mattan hämtade en stor lek kudde och tände ljusen i mina lotusblommor.


Jag började med Baron Baptistes guidade meditation från yoga bootcamp boxen, den är 10 min och det kändes lagom att börja med. Insåg redan att jag tyckte att han pratade för mycket och det störde mig, ska prova igen annars byter jag. 10 minuter var hur lätt som helst och kände kort efter helgens osho-meditation på över 30min.


Därefter satte jag min intension som idag var att skapa ett hem för min sadhana att ta ett första steg på resan, därför valde jag idag att följa hOMe klassen fram till steg 8 sen hoppade jag till ordinary magic och avslutade från 7 till slutet för att jobba med bakåtböjningar och inversioner som både utmanar mig mentalt och fysiskt.

Kände mig stark och lätt. Det var så skönt att få denna stund för mig själv, när E sover och O är på dagis.


Min pranayama idag blev Ujjay och kapalabati.

Kapalabathi är jätte svår för mig därför kommer jag att hålla fast vid den tills det funkar. Jag brukar vara rädd för att göra saker som jag har svårt för men nu ska jag stanna i den övningen och se vad som händer.


Det bästa med hela denna övning var att jag kunde hitta lugn trots att både disk,tvätt, bäddning finns kvar och väntar på mig.


Namaste



Ovido - Quiz & Flashcards