Direktlänk till inlägg 2 oktober 2012

Dag 2 the power of now

Av Sandra Jämtfjäll - 2 oktober 2012 11:16

Idag har jag båda barnen hemma vilket innebär att jag väntar till ikväll när de sover med att ta min egen stund.


Jag har börjat läsa the power of now och varje gång jag läser känns det som om det liksom värker i bröstet eller hjärtat och nånting händer i kroppen, precis som om mitt hjärta skulle växa. I samma stund tar jag några djupa andetag och känner samma fenomen i lungorna som om jag andas djupare och använder mer av min potential.


Så tisdagar brukar innebära stress för mig, hela dagen känns som en stressboll för att jag på kvällen har två pass. Pussel pussel. M kommer slutar vid 16.15 och kör hem. Är hemma i ca 15min innan jag åker till Kalmar för att först ha yoga 18-19 på NC och sen ha Vattengympa på sjukhuset 19.15 Men idag insåg jag att just NU är jag inte stressad. Den enda gången under en tisdag som jag faktiskt har nytta av lite stress är mellan 19-19.15 då jag ska förflytta mig. Så idag bestämde jag mig för att inte gå in i stressen och det funkar.


Vi började dagen med att gå en liten promenad till sopsorteringen. O börjar prata om att vi är försenade och att vi har bråttom, han är 3år, vad kan han om det? Inget mer än det vi ger honom...

Så jag svarade att till sopsorteringen har vi ingen tid att passa vi kan komma när vi vill, men när vi går till dagis har vi en tid att passa och då kan det ibland bli lite bråttom.


Väl framme ville O hjälpa till att ge min kartongerna och jag kände att jag hur stressad jag blev av att det tog tid. Men insåg snabbt att jag nyss sagt att vi inte har nån tid att passa, det är underbart väder, O blir glad av att få göra. När jag släppte stressen och irritationen var det hur mysigt som helst att sopsortera med finaste killen i världen. Det var så skönt att kunna välja, att se på känslan utifrån och välja bort den.


Det väckte ytterligare en tanke i mig. Barnen är ju fantastiskt duktiga på att vara i nuet, det jag övar på just nu, men ändå uppfostrar vi våra barn att passa tider och stressa. Min son använder igår om allt som hänt i det förflutna även om det var 6 månader sen. Kanske ska jag inte rätta honom utan låta honom säga igår om det förflutna och låta honom hitta andra ord när han är redo. När jag tänker efter så är det en fin tanke att säga igår om det förflutna.


För övrigt passade jag på att njuta av lite Ujjay när O lekte i sandlådan, E sov i vagnen och jag satt i solen på gräsmattan. Det finns så mycke vackert bara men väljer att se det.

Namasté

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sandra Jämtfjäll - 29 december 2013 22:34

 Det händer saker, det skakar båda här och där och det finns egentligen inte en enda punkt i mitt liv som inte stor i stor förändring.   För ett år sedan gjorde jag en dödsmeditation, en kraftfull meditation som satt många bollar i rullning. Ve...

Av Sandra Jämtfjäll - 15 november 2013 19:17

Jag jobbar varje dag med ett jättebra redskap för förändring men det gäller bara andra... eller?!? Jo jag har använt dem på mig själv så jag vet att det funkar. Vissa betenden som leder till andra är svåra att jobba med själv. Tex min självbild. Hu...

Av Sandra Jämtfjäll - 7 augusti 2013 13:41

Nästa vecka är min sista mamalediga vecka. v. 34 börjar jag jobba heltid, det är jag aldrig gjort. Först fick jag bara en 80% tjänst, sen kom barn 1 då bytte jag jobb till mitt nuvarande med för 50% sen upptill 80% Nu styr jag mina tider själv och ko...

Av Sandra Jämtfjäll - 7 augusti 2013 13:33

Visst är det så att det kommer solsken efter regn och det borde ju inte skapa stress och ångest men idag gör det det. Vi hade bestämt en slappe-dag i pyjamas där vi bara leker och myser men så tittade solen fram och hellt plöstsligt kändes det inte...

Av Sandra Jämtfjäll - 31 juli 2013 21:47

Jag planerade ju en mental rensning i augusti med hjälp av appen headspace take ten och att koppla ner mig från FB. well... Vara borta från FB har redan gett utrymme för att vara i nuet med mina barn, jag känner mig redan starkar i mig. Men det där...

Ovido - Quiz & Flashcards