Direktlänk till inlägg 14 januari 2012

Älskade unge

Av Sandra Jämtfjäll - 14 januari 2012 15:46

Sen jag blev mamma till en mycket verbal 2-åring så har min skratt-tid ökat markant. Min älskade son förgyller de flesta stunder. Om jag är osäker på mina muntliga tix så räcker det att lyssna på honom en stund.


Allt som oftast får jag svaren "Ja, gör du de..." eller "jag kommer alldeles strax..." eller som hans pappa säger "lugna ner dig nu..."  Jag råkade i ett irriterat ögonblick kläcka ur mig bajsa ner dig till barnens far och nu ekar det bajsa ner dig och det "eget komponerade" kissa ner dig...


Men i veckan körde jag ett Body Balance pass hemma i vardagsrummet. Puffen tycker att det är roligt att vara med och härma.... en lite stund.... Nu var det dags för den avslutande avslappningen och jag lägger mig på golvet och blundar.

"Maaammmaaa, va gööö du?"

"jag vilar, kom och ligg bredvid mig"

"åkej dåå"

Vi ligger bredvid varandra en stund på mattan säkert 1-2 minuter sen....

"mamma, ja höver inte vila"

"mmm, okej då"

Han går och leker med sina bilar ett par minuter, än så länge har det gått bra att slappna av men efter ytterligare nån minut känner jag hur min inandningsluft blir varmare. Jag misstänker att nån andas väldigt nära mitt ansikte...

"maammaa"

"mmmm"

"va gö du?"

"vilar"

"mamma, har du massa smus i näsan?"

Låt oss säga att det är svårt att vila när man skrattar...


Också hört hemma hos oss.

Vi äter falukorv och potatismos. Puff har tröttnat på att äta och sitter och leker med två bitar korv.

Den ena korven säger med lite orolig röst

"Olivä, va e de gubben?"

"Ja vet inte"

-

"ja ska hämta bilor"

"ja, gör du det"

"massa bilor"

"ja ,gör du de"

-

"ja ska bara gå och kissa"

"ja gör du de"

så här långt i korv dialogen har jag fattat vilka det är som pratar och jag håller på att dö av skratt, men gömmer mig bakom händerna för att inte störa sonen i sitt rollspel.

Då säger sonen inte som korven utan som sig själv

"mamma gråter du?"

Mamma grät inte innan men efter den frågan så gråter jag av skratt...


Älskade unge...


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sandra Jämtfjäll - 29 december 2013 22:34

 Det händer saker, det skakar båda här och där och det finns egentligen inte en enda punkt i mitt liv som inte stor i stor förändring.   För ett år sedan gjorde jag en dödsmeditation, en kraftfull meditation som satt många bollar i rullning. Ve...

Av Sandra Jämtfjäll - 15 november 2013 19:17

Jag jobbar varje dag med ett jättebra redskap för förändring men det gäller bara andra... eller?!? Jo jag har använt dem på mig själv så jag vet att det funkar. Vissa betenden som leder till andra är svåra att jobba med själv. Tex min självbild. Hu...

Av Sandra Jämtfjäll - 7 augusti 2013 13:41

Nästa vecka är min sista mamalediga vecka. v. 34 börjar jag jobba heltid, det är jag aldrig gjort. Först fick jag bara en 80% tjänst, sen kom barn 1 då bytte jag jobb till mitt nuvarande med för 50% sen upptill 80% Nu styr jag mina tider själv och ko...

Av Sandra Jämtfjäll - 7 augusti 2013 13:33

Visst är det så att det kommer solsken efter regn och det borde ju inte skapa stress och ångest men idag gör det det. Vi hade bestämt en slappe-dag i pyjamas där vi bara leker och myser men så tittade solen fram och hellt plöstsligt kändes det inte...

Av Sandra Jämtfjäll - 31 juli 2013 21:47

Jag planerade ju en mental rensning i augusti med hjälp av appen headspace take ten och att koppla ner mig från FB. well... Vara borta från FB har redan gett utrymme för att vara i nuet med mina barn, jag känner mig redan starkar i mig. Men det där...

Ovido - Quiz & Flashcards