Alla inlägg den 22 januari 2012

Av Sandra Jämtfjäll - 22 januari 2012 19:06

Just nu läser vi Pettson och Findus här hemma. Favvo boken är den där Pettson ska baka en pannkakstårta till Findus. Denna boken läser vi nästan varje dag och ibland mer än en gång. Om puffen fick bestämma skulle vi läsa den flera varv på raken...


Om man känner till boken så kan man faktiskt höra det på kommunikationen här hemma.

(Men för er som läser detta som inte är så uppdaterade på barnlitteratur så kommer här lite bakgrund:Pettson ska baka en pannkakstårta, men det saknas mjöl så han måste cykla till affären, men det är punka på cykeln. När han ska laga punkan så är verktyen inlåsta i snickarboden och nyckeln ligger i botten på brunnen osv. Vid varje nytt problem frågar Pettson om det är findus som ex ätit upp mjölet, bitit hål på däcket, slarvat bort nycklen osv. Findus svara förnärmat att jag har minsann aldrig har... och då säger Pettson då har jag väl gjort det själv. Vid två tillfällen i boken säger Pettson att han är en ordentlig gubbe. Så nu har du nog tillräckligt med bakgrund för att se det roliga.)

 

Så igår morse hade Puffen tappat en vattenflaska på golvet och spillt några droppar vatten.

-Ja måste torka

Han hämtar lite toapapper och torkar

-För ja är en ordentlig gubbe


Lite senare samma dag städar jag i köket och Puffen kör runt på sin Bobbybil.

-Mamma, har du spillt på min bil?

-Nä det har jag inte

-DÅ har jag väl gjort det själv?!?

-Jag måste torka

.....

-jag är en ordentlig gubbe!


Han har dessutom lagt sig till med ett nytt uttryck när han inte vill hjälpa till.

Då jag ammar har jag sagt till M att jag sitter fast om jag behöver hjälp att hämta nåt

Om vi ber Puffen plocka upp hönans napp, eller kom vi ska äta blir svaret ofta

-Jag kan inte jag sitter fast...


Än annan kul sak han sa ikväll: Han fick välling i en mugg innan han skulle sova.

-Sätt dig på stolen Puffen

-Ja, jag kan dricka Bille på muggen (=ja, jag kan dricka min välling ur en mugg)


Älskade unge

Ovido - Quiz & Flashcards