Direktlänk till inlägg 5 november 2012

Dag 1 gör om gör annat

Av Sandra Jämtfjäll - 5 november 2012 11:37

Efter sista helgen på yoga utbildningen gick jag in i ett mörker med en ilska som verkligen åt upp mig. Jag hade inte stora möjligheter att kontrollera den. När jag tänkte efter vad jag gjort som var annorlunda den senaste tiden så insåg jag att jag börjat äta p-piller igen och gjort det ca 1,5 vecka. Vi tog beslutet att jag skulle sluta igen och nu har jag hållt upp i 3 dagar och jag känner faktiskt att ilskan och den inre stressen håller på att klinga av. Men detta mörker åt upp min glädje och min energi så med den försvann min sadhana. Jag har varit på mattan för min egen del men bara 1eller 2 gånger på en vecka. i tisdags "hann" jag inte efter min egen klass så övade jag massage med Karin, i Onsadag var det samma, jag "hann" inte efter min klass. I torsdags var jag själv med barnen så då var jag "för trött" i fredags och lördags körde jag Body balance, så då var jag på mattan men inte för mig i söndags var vi hos min svärfamilj och hjälpte till på deras gård. När vi kom hem var jag "för trött", klockan "för mycket". Inte bara är det min Sadhana som har försvunnit i mörkret utan mina kostvanor. Det har varit så synd om mig att det varit ok att köpa godis varje dag:( jag som var så duktig och började dagen med grön smoothi hoppade över dom och började med en macka istället. Jag är ingen hälsofanatiker som avskyr bröd av princip. Jag gillar egentligen inte bröd, och jag har upptäckt att när jag äter vitt vetemjöl så blir jag så sötsugen att suget faktiskt tar över och kontrollerar mig. Hembakat bröd på grahamsmjöl eller rågmjöl funkar bra, men jag är inte så jätteförtjust i bröd.


Men nu har jag satt ner foten, jag vill ha tillbaka den sköna känslan jag hade när jag yogade varje dag, jag vi bryta socker mönstret innan det tar över.


Så Novembers intension är ATHA-comittment som jag ska öva genom att gå in i yin-flöden och öva mig på att stanna i poitionerna. Gjorde idag ett Virya-yoga flöde via en DVD ett nybörjar flöde som var såååååå långsam. Fick verkligen jobba för att inte byta spår och göra min egen väg.


Men även Saucha-renlighet.

För mig kommer det innebära detox av socker och internet. Jag kommer att kolla mailen och blogga, men slö-surfandet på FB ska få ett slut. Jag vill vara mer närvarande i vardagen.

Detox av socker kommer också innebära vitt vetemjöl, mer spenat och gröna smoothie, mer frukt och bär för att boosta mig nu i rusket. Men jag kommer också att jobba för att vända på flödet, nu när det snart är jul så kommer konsumtionen att öka så för att göra plats för ny saker och upplevelser så kommer jag att rensa bland allt som vi samlat på oss. Jag kommer inte att göra en kaos rensning, men medvetet sälj barnens urvuxta kläder, lämna in lådan med röda korset saker som stått i 4 år. Slänga papper som kommer in i huset, så att de inte ligger och ska läsas senare. Vi har så mycket som nån annan kanske har bättre behov av och så ligger det bara i vårt förråd.


Namasté


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sandra Jämtfjäll - 29 december 2013 22:34

 Det händer saker, det skakar båda här och där och det finns egentligen inte en enda punkt i mitt liv som inte stor i stor förändring.   För ett år sedan gjorde jag en dödsmeditation, en kraftfull meditation som satt många bollar i rullning. Ve...

Av Sandra Jämtfjäll - 15 november 2013 19:17

Jag jobbar varje dag med ett jättebra redskap för förändring men det gäller bara andra... eller?!? Jo jag har använt dem på mig själv så jag vet att det funkar. Vissa betenden som leder till andra är svåra att jobba med själv. Tex min självbild. Hu...

Av Sandra Jämtfjäll - 7 augusti 2013 13:41

Nästa vecka är min sista mamalediga vecka. v. 34 börjar jag jobba heltid, det är jag aldrig gjort. Först fick jag bara en 80% tjänst, sen kom barn 1 då bytte jag jobb till mitt nuvarande med för 50% sen upptill 80% Nu styr jag mina tider själv och ko...

Av Sandra Jämtfjäll - 7 augusti 2013 13:33

Visst är det så att det kommer solsken efter regn och det borde ju inte skapa stress och ångest men idag gör det det. Vi hade bestämt en slappe-dag i pyjamas där vi bara leker och myser men så tittade solen fram och hellt plöstsligt kändes det inte...

Av Sandra Jämtfjäll - 31 juli 2013 21:47

Jag planerade ju en mental rensning i augusti med hjälp av appen headspace take ten och att koppla ner mig från FB. well... Vara borta från FB har redan gett utrymme för att vara i nuet med mina barn, jag känner mig redan starkar i mig. Men det där...

Ovido - Quiz & Flashcards