Direktlänk till inlägg 3 februari 2012

Mellisdags

Av Sandra Jämtfjäll - 3 februari 2012 09:32

Tänkte leva upp till namnet på min blogg, Duktiga Flickan. Egentligen är det ju inte så att jag tycker att jag är det utan nåt som jag mest på ont strävar efter. Nåt som har skapat en massa problem för mig men också en hel del möjligheter... Men detta inlägg skulle handla om mellis.


Ett av mina intressen är att laga mat. Jag har ju faktiskt läst en hel högskoleutbildning för att jag trodde att den handlade mer om nutrition och kost än vad det gjorde... Jag sätter stolthet i att ge mitt (mina sen...) barn hemlagad och nyttig mat och nu på senaste tiden har vi fokuserat på mellis.


Puffen och jag tycker om att baka tillsammans så det gör vi ganska ofta. Senast bakade vi en nyttigare mellis kaka/bar, den blev inte så bra så vi ska göra om receptet lite sen lägger vi ut det här när vi tycker att det är bra.


Men vårt favvo mellis just nu är våfflor med morot och kanel i. Ta ditt vanliga våffel recept, använd fullkornsmjöl och byte ev ut lite mjöl mot nån form av kli, vi använder havrekli för tillfället. Riv i en morot, finrivet och tillsätt ca 1tsk kanel. Gör en topping till våfflorna på typ philladelphiaost blandat med lite yoghurt eller vaniljkesella och skiva tex kiwi eller nån annan lite syrligare frukt som barnen tycker om. Hur gott som helst. Det är faktiskt nästan ett substitut till morotskaka;)


Idag blir det hemmagjord risifrutti, har inte testat tidigare så vi får se hur det blir. Planerar att blanda med gröten med turkisk yoghurt och servera med bär.


Ett tips för att stilla hungriga barn kvart i middagen, frysta ärtor, fryst majs, morotsstavar, oliver (Puffens favvo), paprika, gurka. Jag vet att det låter som de tips som man läser om som aldrig funkar på riktiga barn, men det gör det här. Jag har alltid serverat honom grönsaker och har aldrig gömt dem.


Haha, det är så lätt att laga risgrynsgröt, bara koka upp och glömma den i en timme, men det är en fördel om man inte glömmer den medans man kokar upp, då bränner det i botten... Så kan det gå. Katastrof avvärjd nu kan vi glömma gröten i en timme och leka lite. (amma först...)



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sandra Jämtfjäll - 29 december 2013 22:34

 Det händer saker, det skakar båda här och där och det finns egentligen inte en enda punkt i mitt liv som inte stor i stor förändring.   För ett år sedan gjorde jag en dödsmeditation, en kraftfull meditation som satt många bollar i rullning. Ve...

Av Sandra Jämtfjäll - 15 november 2013 19:17

Jag jobbar varje dag med ett jättebra redskap för förändring men det gäller bara andra... eller?!? Jo jag har använt dem på mig själv så jag vet att det funkar. Vissa betenden som leder till andra är svåra att jobba med själv. Tex min självbild. Hu...

Av Sandra Jämtfjäll - 7 augusti 2013 13:41

Nästa vecka är min sista mamalediga vecka. v. 34 börjar jag jobba heltid, det är jag aldrig gjort. Först fick jag bara en 80% tjänst, sen kom barn 1 då bytte jag jobb till mitt nuvarande med för 50% sen upptill 80% Nu styr jag mina tider själv och ko...

Av Sandra Jämtfjäll - 7 augusti 2013 13:33

Visst är det så att det kommer solsken efter regn och det borde ju inte skapa stress och ångest men idag gör det det. Vi hade bestämt en slappe-dag i pyjamas där vi bara leker och myser men så tittade solen fram och hellt plöstsligt kändes det inte...

Av Sandra Jämtfjäll - 31 juli 2013 21:47

Jag planerade ju en mental rensning i augusti med hjälp av appen headspace take ten och att koppla ner mig från FB. well... Vara borta från FB har redan gett utrymme för att vara i nuet med mina barn, jag känner mig redan starkar i mig. Men det där...

Ovido - Quiz & Flashcards