Alla inlägg den 9 december 2011

Av Sandra Jämtfjäll - 9 december 2011 11:49

Oroa dig inte, det finns inte det minsta antydan till snusk i detta inlägg, om man inte räkna lite skedning vid 4.30 när Sambon la sin hand på magen för att känna bäbisens gympa...


Så jag skrev ju för någon vecka sen om att jah flyttat ut ur sovrummet och sov i min flicksäng. Men efter två akuta utryckningar så står nu gästrummet bäddat till Puffens farmor och jag har inte orkat byta lakan, så nu sover jag i sovrummet, eller ja, jag somnar i sovrummet med M.


De senaste nätterna har Puffen vaknat mitt i natten av hosta och varit vaket ett par timmar, han är inte så ledsen utan kan ligga vaken och ropa på pappa med jämna mellanrum. Detta innebär ju att vi inte kan sova så bra heller, men till nattens cirkus.


Puffen somnade i sin säng runt 18.30-19.00 och sov gott fram till 02.00 M och jag gick och la oss, jag vid 22 han vid 24 var och en på sin sida av sängen och somnade. När puffen ropade på pappa vid 02 gick de upp och vandrade en stund, först försökte de somna om i varsin säng men snart bad puffen om att få sova i soffan. Så de gick dit... Jag låg själv i "mamma och pappas säng" Vi somnade nog en stund ialla fall vi vuxna... Så kom puffen tassande in till mig och la sig på sin pappas sida, snodde hela täcket. Då var jag klar vaken. Gick ut till M och sa att jag kan sova i soffan, gå du och lägg dig i sängen... Kastade in puffens täcke till pappan, jag hade M:s täcke och Puffen hade mitt... Puffen låg nu på pappas sida och pappa på mammas och mamma i soffan...


Så låg vi kanske en halvtimme innan Puffen kom uttassande till mig i soffan och la sig. Men bara för en kort stund. Så efter lite lirk gick vi till Puffens rum han la sig i sängen och lyssnade på pippi. Nu var klockan nästan 04. Jag gick och la mig på min sida i sängen M rullande över på sin sida och nu låg alla där de hade gått och lagt sig. Det ända som felade var att M och jag fortfarande hade bytt täcke jämfört med vilket vi somnade med, men vad gör väl det...


Så det är nu snusket kommer in, medan vi väntade på att Puffen skulle komma till ro kramades vi. Säkert 10 minuter hann vi ligga sked innan Puffen ropade, först på pappa, men när det inte funkade på mamma. Till saken hör att puffens nattlampa var tänd och lyste i ögonen på M som är ljuskänslig när han ska sova... När Puffen inte fick nån uppmärksamhet började han spela xylofon.... först tyst, sen högre och högre. Ok, jag var fortfarande pigg för att vara mitt i natten så jag gick upp. Stängde dörren till puffens rum och tog fajten om xylofonen. Det blev gråt och tandagnissel. Nu var klockan 4.45 och efter lite välling och vilda bebin från en hund så la sig puffen i sin säng. Det verkade som om han skulle ge upp och somna om... Så jag gick och la mig, "gör du det mamma" fick jag som svar. Men nu var det näst bäbis tur att gnälla, "vi måste stänga dörren det är för ljust". Detta löstes med att vi bytte plats igen. Så nu låg M på min sida(längst från dörren och ljuset) med mitt täcke och sin kudde, jag låg på hans sida med mina kuddar men hans täcke, Puffen låg i sin säng med sina sängkläder.


Så när det blev morgon låg jag på sidan där väckarklockan var Jippi inte...


Puffen sov till 10.30, han var ganska trött efter att ha lekt hela havet stormar med sängar i 3 timmar i natten.

Så ikväll testar vi att hålla honom uppe genom hela fredagsmyset, skit kul att hålla honom vaken, men jag hoppas att det funkar så vi kan somna och vakna i rätt säng imorn utan att ha sovit lite varstans i huset. Eller egentligen hoppas jag ju på att vakna i en säng på BB imorn (som jag gör varje kväll ) men om inte....

Ovido - Quiz & Flashcards